Hakukonenäkyvyys

Hakukonenäkyvyys

Näkyvyys internetissä ja hakukoneissa ilman kolmansien osapuolien markkinointikampanjoita tai muuta markkinointia, sivuston oman sisällön keinoin.

Hakukonenäkyvyys auttaa yrityksesi ja sivustosi näkyvyyttä, jonka avulla myyntiä saadaan paremmin aikaan. Kaikki verkkokauppojen tuotteet näkyvät lähtökohtaisesti internetin hakukoneissa, joiden avulla ihmiset löytävät verkkosivuillesi sekä löytävät tuotteesi – tätä kutsutaan orgaaniseksi näkyvyydeksi. Kun sivusto näkyy hyvin internetissä, ilman kolmansien osapuolien markkinointikampanjoita tai muita ads palveluita, ei silloin tarvitse markkinointiin käyttää välttämättä niin paljoa ylimääräistä rahaa.

Hakukonenäkyvyyttä voi parantaa monella tavalla, kuten orgaanisen näkyvyyden tavoin voi hakukonenäkyvyyttä lähteä parantamaan myöskin teknisillä tavoilla, kuten hienot, modernit, nopeat verkkosivustot, kaikki turvatoimet viimeisen päälle hienosti. Hakukoneet arvuuttavat verkkosivustojaan omilla ehdoillaan, mutta hakukoneen loppukäyttäjän parhaaksi näkemällään tavalla. Sen takia myös verkkosivujen nopeus, käytettävyys ja tietosuoja-asetukset nousevat korkeaan rooliin. Hakukoneet osaavat mittailla näitä speksejä omien bottiensa avulla. Joka tapauksessa, jos tuntuu siltä että pitäisi saada verkkosivustoa vähän paremmin näkyville niin apu on lähellä.

Sivun kokonaisuus

Verkkosivun optimoinnissa lopulta merkittävä tekijä on sivuston hakukoneoptimoinnin kokonaisuus, se että mahdollisimman moni asia on hyvin aseteltu: verkkosivuston url osoitteet, verkkosivuston metatietokentät, sisällön rakenne, sisältöjen sekä ohjelmiston optimointi, sivuston laajuus sekä muu tekninen optimointi.

Sisällön laatu

Hakukoneet pisteyttävät verkkosivustoja niiden sisällön perusteella, sisältö vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen, kun sisältö on monipuolista, on siinä sitten myös helposti enemmän sanoja, joita ihmiset hakevat hakukoneista. Kuitenkin on tärkeää, että verkkosivustollasi on näkyvillä juuri ne tiedot joita haluat vierailijoidesi näkevän. Sisällön optimointi voi jokseenkin myös vaikuttaa, esimerkiksi se että verkkosivuilla on tietyt tavanomaiset sisällöt kohdillaan ja helposti saatavilla kuten esimerkiksi otsikot ja kuvien alt kuvaukset. Myös verkkosivujen mediaa ja muita liitetiedostoja voidaan optimoida, lisäämällä kuviin metatietoja.

Hakukonenäkyvyys

PDF tiedostot eivät indeksöidy yleensä automaattisesti, vaan sellaiseen tarvitaan yleensä PDF tiedostoja varten erikseen tehty lisäosa sekä palvelu, jolloin pdf tiedostot lähetetään erilliselle palvelimelle ja siellä oleva ohjelmisto käy tiedoston läpi sekä luo siitä tekstit, jotka sijoittuvat verkkosivustolle.

Tekninen hakukoneoptimointi

Verkkosivustoa voi teknisesti optimoida monin tavoin, voidaan optimoida sisältöä, kuvia, videoita verkkosivuille sopivampaan muotoon tai tiedostokooltaan pienemmäksi. Ohjelmistoa voidaan myöskin pakata tai pienentää, poistaa turhia ominaisuuksia, jonka avulla verkkosivuston käyttäminen nopeutuu ja se taas suoraan heijastuu verkkosivuston teknisen SEOn toimivuuteen. Teknisenä optimointina voidaan tehdä myös esimerkiksi valmiita algoritmejä joiden perusteella verkkosivusto generoi sisällöstä automaattisesti hakukonenäkyvyyden sivuston erilaisten räätälöityjen lisäkenttien avulla tai verkkokaupassa esimerkiksi tuotetietokenttien avulla.